Title
Evaluation process for the faculty of engineering based on the evaluation of competencies, adapted to the accreditation model sineace - ICACIT
Date Issued
01 January 2019
Access level
open access
Resource Type
journal article
Publisher(s)
Latin American and Caribbean Consortium of Engineering Institutions
Abstract
The curricular updates are an indispensable factor for the processes of accreditation of quality in the engineering programs, demanding the design of strategies that allow to guarantee the correct implementation of educational models. Since the year 2000, César Vallejo University has been implementing an educational model based on competencies in its professional careers, one of the crucial aspects to ensure the success of this implementation is having relevant instruments for the evaluation of competences. This article presents a methodological proposal to design and implement the Assessment process in the Faculty of Engineering of the César Vallejo University under the criteria of the ICACIT and SINEACE Model, responding to the evaluation of competences by levels and by study of promotion cohort . The Project of the Assessment Process for the thirty-nine careers of the Faculty of Engineering takes as reference the techniques of the Guide of the Fundamentals for Project Management - Project Management Institute (PMI)); the use of the SOLO (Structure of Observed Learning Outcomes) taxonomy of Biggs to identify the cognitive processes: uniestructural, multistructural, relational and extended abstract, as well as the evaluative deployment aligned with the results of students through a methodology based on a sequential linear model of development by phases incorporating a prototyping of requirements in the development evolution of the deliverables.
Volume
2019-July
Language
Spanish
OCDE Knowledge area
Educación general (incluye capacitación, pedadogía)
Subjects
Scopus EID
2-s2.0-85073596784
ISBN
9780999344361
Resource of which it is part
Proceedings of the LACCEI international Multi-conference for Engineering, Education and Technology
ISBN of the container
978-099934436-1
Sponsor(s)
La Universidad César Vallejo tiene implementando desde el año 2000 un modelo educativo basado en competencias en sus carreras profesionales, siendo uno de los aspectos cruciales para garantizar el éxito de esta implementación contar con instrumentos pertinentes para la evaluación de las competencias. Este artículo, presenta una propuesta metodológica para diseñar e implementar el proceso de Assessment en la Facultad de Ingeniería de la Universidad César Vallejo bajo los criterios del Modelo de ICACIT y SINEACE, respondiendo a la evaluación de competencias por niveles y por estudio de cohorte de promoción. El Proyecto del Proceso de Assessment para las treinta y nueve carreras de la Facultad de Ingeniería toma como referente las técnicas de la Guía de los Fundamentos para la Dirección de Proyectos – Project Management Institute (PMI)); el uso de la taxonomía SOLO (Structure of Observed Learning Outcomes) de Biggs para identificar los procesos cognitivos: uniestructural, multiestructural, relacional y abstracto ampliado, así como el despliegue evaluativo alineado con los resultados de estudiantes mediante una metodología basada en un modelo lineal secuencial de desarrollo por fases incorporando un prototipado de requerimientos en la evolución del desarrollo de los entregables.
Sources of information:
Directorio de Producción Científica
Scopus