Title
Application of neural networks in the teacher selection process
Date Issued
2023
Access level
open access
Resource Type
conference paper
Publisher(s)
Elsevier B.V.
Abstract
The information and communications technologies are revolutionizing the classic ways of carrying out the processes, in particular, for the teacher selection processes we have the classic form of evaluation, according to the criteria of each educational institution, in the present work it is presented a teacher selection model, using neural networks, using 3 criteria and 23 characteristics, which are entered into individual networks for each criterion and additionally a network for the final classification, is presented based on a prototype, an application developed with the computational tool Matlab, which is described in detail for its application and scaling, for purposes of measuring the performance of the network, evaluations were carried out with a group of 30 candidates, grouped into two groups, a group of 15 candidates with positive conditions complying with the policies of the educational institution and a second group with candidates who do not meet the policies of the educational institution, with which sensitivity values ​​of 93% and a specificity level of 86% were obtained, we conclude that the model presented can be replicated and conditioned to the needs and policies of each educational institution.
Las tecnologías de la información y las comunicaciones están revolucionando las formas clásicas de llevar a cabo los procesos, en particular, para los procesos de selección docente, se tiene la forma clásica de evaluación, de acuerdo con los criterios de cada institución educativa. En el presente trabajo se presenta un modelo de selección docente, mediante redes neuronales, utilizando 3 criterios y 23 características, las cuales se ingresan en redes individuales para cada criterio y, adicionalmente, una red para la clasificación final. Se presenta, con base en un prototipo, una aplicación desarrollada con la herramienta computacional Matlab, la cual se describe detalladamente para su aplicación y escalamiento, para efectos de medir el desempeño de la red,. Se realizaron evaluaciones con un grupo de 30 candidatos, agrupados en dos grupos, un grupo de 15 candidatos con condiciones positivas cumpliendo con las políticas de la institución educativa y un segundo grupo con candidatos que no cumplen con las políticas de la institución educativa, con los cuales se obtuvieron valores de sensibilidad del 93 % y un nivel de especificidad del 86 %, se concluye que el modelo presentado puede ser replicado y acondicionado a las necesidades y políticas de cada institución educativa.
Start page
1132
End page
1143
Volume
218
Language
English
OCDE Knowledge area
Ciencias de la computación Educación general (incluye capacitación, pedadogía)
Publication version
Version of Record
License condition
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Scopus EID
2-s2.0-85163714001
Source
Procedia Computer Science
ISSN of the container
1877-0509
Conference
2022 International Conference on Machine Learning and Data Engineering, ICMLDE 2022
Sources of information: Directorio de Producción Científica Universidad ESAN Universidad Privada Peruano Alemana