Title
Clinical simulation and patient safety: Integration into the nursing curriculum
Other title
[Simulación clínica y seguridad del paciente: Integración en el currículo de enfermería]
Date Issued
01 January 2018
Access level
open access
Resource Type
journal article
Author(s)
Escudero E.
Ben-Azul M.A.
Universidad Finis Terrae
Publisher(s)
Editora Universitaria da PUCRS
Abstract
AIMS: To present the experience of creation, development and results of a nursing curriculum that integrates clinical simulation and patient safety with its challenges and achievements after four generations of graduates. EXPERIENCE DESCRIPTION: The School of Nursing at the Finis Terrae University is the result of a direct request from the authorities of the institution at a time when the country required an increase in the supply of nursing professionals. It started with a project that in the course of its development and implementation require several adjustments in programmatic terms. From its beginning, the project takes into consideration the integration of simulation and sets security at the heart of development. For this, we worked on new instruments that established how to implement the educational process, generating a model of teaching based on simulation, together with the establishment of control points that allowed the application of the model of continuous improvement. Through its development, seals are configured that differentiate the nursing student in the national environment. We are currently working to comply with international standards, periodically reviewing the implemented strategies and the way we teach for the benefit of our students. We consider as challenges the generation of interprofessional work, the strengthening of the teaching staff, and the generation of research, that demonstrate the benefits of having a curriculum for security based on simulation considering our local reality. CONCLUSIONS: The integration of simulation and patient safety in the nursing career curriculum is a challenge that requires the implementation of innovative processes, mobilizing resources of all kinds to achieve the goal. Strengthening leadership, clinical judgment and quality of nursing professionals deserve this kind of change. We believe changes like this in nursing education will enable us to achieve better health outcomes worldwide.
Volume
28
Issue
1
Number
ID28853
Language
(Other)
OCDE Knowledge area
Enfermería Políticas de salud, Servicios de salud
Scopus EID
2-s2.0-85041712278
Source
Scientia Medica
ISSN of the container
18065562
Sponsor(s)
De manera concordante, el documento "Preámbulo a las Soluciones para la seguridad del Paciente", de la Joint Commission y OMS [25], indica la importancia de abordar ciertos aspectos de seguridad, señalando intervenciones para temas como medicación segura, cirugía segura, identificación de pacientes, higiene de Durante el desarrollo de este proceso se solicitó la colaboración de un experto de reconocimiento internacional. Fue así como la Dra. Pamela Jeffries participa en el lanzamiento de la carrera con una clase magistral, presentando a la DBS en Chile, además de participar voluntariamente en varias de las actividades desarrolladas en la escuela entre los años 2009 y 2011. Entre ellas se destaca el apoyo en la vinculación del equipo directivo de la Escuela de Enfermería de UFT con el departamento de relaciones internacionales de la Escuela de Enfermería de Johns Hopkins, generando el primer convenio académico entre ambas instituciones donde la simulación era uno de los pilares comunes de las escuelas. Por otra parte, la entrega de documentación del estudio realizado por Quality and... La Organización Mundial de la Salud (OMS) a través de la Alianza Mundial para la Seguridad del Paciente publica las guías curriculares para la seguridad como una propuesta necesaria y de aplicación universal. A pesar de que esta publicación data del año 2011, incorporar el concepto de Seguridad del Paciente sigue siendo un proceso curricular innovador en la enfermería de Latinoamérica y del mundo [3]. QSEN
Sources of information: Directorio de Producción Científica Scopus