Title
Student scientific publication in the last ten years: A peruvian reality
Other title
Publicación científica estudiantil en los últimos diez años: Realidad peruana
Date Issued
01 July 2017
Access level
metadata only access
Resource Type
journal article
Publisher(s)
Editorial Ciencias Medicas
Abstract
Introduction: Research plays an important role in societal development and progress. The undergraduate level is the first approach to research practice. Objective: To analyze student contribution with medical journals indexed in SciELO-Peru. Methods: Bibliometric study, which included all the original contributions including at least one medical student as author, published in medical journals indexed in SciELO-Peru between the years 2006-2015. Results: Eight Peruvian medical journals indexed in SciELO-Peru were assessed. 12% of publications had at least one medical student as author. The Peruvian Journal of Experimental Medicine and Public Health concentrated 35% of student publications. When assessing the type of publication, the original articles accounted for 44%, followed by letters to the editor (33%). The scientific societies of medical students were included, as part of the membership, in 45% of the publications, and the fact that they belong to these was significantly associated (p<0.001) with publications only made by students and the presence of a student as the first author. Conclusion: There is an increase in medical student participation in Peruvian scientific production. However, this situation is still improving; it is important to boost the factors that support this growth, such as the contribution of scientific societies of medical students in recent years.
Volume
31
Issue
3
Language
Spanish
OCDE Knowledge area
Ciencias de la Información Salud pública, Salud ambiental
Scopus EID
2-s2.0-85045326049
Source
Revista Cubana de Educacion Medica Superior
ISSN of the container
08642141
Sponsor(s)
La importancia de las sociedades científicas promoviendo la investigación radica básicamente en el trabajo arduo y comunitario de sus miembros, quienes no solo desarrollan proyectos y trabajos de investigación, sino que estimulan la publicación de los mismos, por otra parte, mediante el apoyo de asesores comprometidos imparten cursos de capacitación en temas de metodología de la investigación y publicación científica.25 En nuestro estudio, el pertenecer a una sociedad científica de estudiantes de medicina se asoció significativamente con la publicación de trabajos con autoría únicamente estudiantil y con la presencia de un estudiante como primer autor, la explicación se basa en que los miembros son instruidos en estos temas y se encuentren capacitados para generar y desarrollar investigación por si solos. 26 Destacan entre estas, la Sociedad Científica de Estudiantes de Medicina Cayetano Heredia y la Sociedad científica de estudiantes de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, tales sociedades produjeron gran cantidad del total de publicaciones, un estudio previo también resaltó el nombre de ambas sociedades como las únicas que publicaron los trabajos que previamente habían sido presentados a un congreso,21 mientras que en otro, la sociedad científica de estudiantes de medicina San Marcos encabezaba la lista de publicaciones.9 No obstante, esto aún podría ser potenciado, ya que existen reportes locales que muestran que estas sociedades no explotan como deberían el apoyo de sus asesores 27 o incluso no tienen una guía estadística y metodológica entre sus propios docentes,28-30 por lo que se recomienda que las instituciones universitarias y las SOCEM´s trabajen de la mano para potenciar el trabajo científico de ambas partes.
Sources of information: Directorio de Producción Científica Scopus