Title
Memory in the city of Juvenal Baracco. Studies on the city of Lima as a tool for the architectural project
Other title
La memoria en la ciudad de Juvenal Baracco. Los estudios sobre la ciudad de Lima como herramienta para el proyecto de arquitectura
Date Issued
01 January 2019
Access level
open access
Resource Type
review
Publisher(s)
Redfundamentos s.l.
Abstract
In the middle of the 20th century, Lima grew rapidly due to migrations from rural areas to the unoccupied peripheries of the city. The new neighbourhoods, self-built and self-managed, quickly became the landscape of poverty, incorporating into their urban structure forms of traditional architecture that adapt to the context of the capital. On the other hand, the modern functionalist architecture acts on the consolidated city, destroying the traditional colonial architecture without respecting its scale or urban layout. Both cities come together from the seventies, converting Lima into a superposition of historical, urban and social layers and, drawing the attention of sociologists, architects and anthropologists who study how the unplanned growth of the city is spontaneously building the Peruvian identity. The article presents the critical point of view of one of the most important contemporary Peruvian architects, Juvenal Baracco, who proposes a methodology for the study of the developing city and translates it into a particular building, the School of the Air Force of Peru, located in the Peruvian capital. The study of Lima that makes in the workshop of the Ricardo Palma University, as well as his architectural proposals act on the idea of a growing city from which the final form is not yet know.
Start page
118
End page
126
Issue
12
Language
Spanish
OCDE Knowledge area
Estudios urbanos
Arquitectura y urbanismo
Subjects
Scopus EID
2-s2.0-85076057542
Source
Rita Revista Indexada de Textos Academicos
ISSN of the container
23409711
Sponsor(s)
La estructura del taller vertical 11 está constituida por cuatro niveles de formación, cada uno con objetivos específicos: casona-huaca, manzana, metáfora y vertical, pero para efectos de este texto nos concentraremos en la manzana, nivel formativo que se centra en el estudio tipológico de diversas zonas de Lima. En esta unidad académica los estudiantes deben realizar los levantamientos de diversos sectores que componen una porción de ciudad, escogidos por su valor urbano y arquitectónico. Una vez realizados los levantamientos y el dibujo de las plantas, el análisis se concentra en reconocer la trama urbana, sus códigos espaciales, las reglas geométricas y la tipología 12. El resultado de esta etapa es el estudio del interior de la manzana, imperceptible desde el exterior debido a la densidad de construcciones y a los cerramientos perimetrales. [2] [3] [4] [5] Cuando Baracco comenzó con la dirección del taller vertical, a inicios de los años setenta, el área de estudio fue La Punta, un pequeño barrio de Lima cerca del puerto del Callao, donde se encontraban construcciones que conservaban su tipología original. Sucesivamente, hacia fines de la misma década, y seguramente influenciado por el paisaje urbano en expansión, su atención se trasladó a la periferia de Lima, buscando predecir la tipología de los nuevos barrios en construcción.
Sources of information:
Directorio de Producción Científica
Scopus